با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ «روانشناسی دین» رشته جدیدی که بازنگران علوم انسانی رونمایی کردند/تحول در علوم انسانی سرعت گرفته است؟
زیارت عاشورا
تا پیش از این یعنی حدفاصل سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بحث بازنگری در علوم انسانی بنا به دلایلی متوقف شده بود.

محمد حسین نجاتی: رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی از ایجاد رشته های «روانشناسی دین» و «روانشناسی تحولی» در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی خبر داد.اتفاقی که نشان دهنده سرعت گرفتن بازنگری در علوم انسانی پس از سه سال وقفه دارد. تا پیش از این یعنی حدفاصل سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بحث بازنگری در علوم انسانی بنا به دلایلی متوقف شده بود. علت این توقف را می توان درگیری های رخ داده میان دو قطب اصلی بازنگری یعنی، دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در قدم نخست، تغییر دولت در گام بعدی و عملکرد شتابزده ی دولت دهم در این رابطه دانست. حالا با حضور محمد فرهادی در وزارت علوم و سابقه همکاری و همراهی که او با غلامعلی حداد عادل در کسوت رییس شورای بازنگری در علوم انسانی دارد، می توان گفت، که بازنگری در علوم انسانی جان دوباره ای گرفته است.

در تازه ترین این اقدامات روز گذشته  علی فتحی آشتیانی رییس کارگروه بازنگری درس روانشناسی در شورای تحول در علوم انسانی  با اشاره به آخرین وضعیت بازنگری رشته روانشناسی در کمیته روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: تمام امور مربوط به مقطع کارشناسی روانشناسی تمام شد و برخی از دانشگاه‌ها نیز سال گذشته آن را اجرایی کردند.

وی افزود: در کنکور ۹۴ نیز تمام گرایش‌های روانشناسی ادغام شد و در مقطع کارشناسی فقط کارشناسی روانشناسی بدون گرایش را داریم لذا از مهرماه ۹۴ همه دانشگاه‌ها فقط کارشناسی روانشناسی می پذیرند.

رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی افزود: در مقطع کارشناسی ارشد نیز حدود یکسال است که کار خود را آغار کرده ایم ، چند برنامه نیز آماده شده و مراحل تصویب را طی می کند.

وی ادامه داد: در رشته کارشناسی ارشد خانواده، ۴ گرایش مشاوره خانواده، مشاوره شغلی، مشاوره مدرسه و مشاوره توانبخشی بازنگری شده و مراحل تصویب را می گذارنند.فتحی افزود: کارشناسی ارشد رشته «روانشناسی تربیتی» نیز نوشته شده و مراحل نهایی را طی می کند . بازنگری برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد مانند روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و روانشناسی  خانواده در دستور کار قرار دارد .

وی ادامه داد: کارشناسی ارشد رشته «روانشناسی دین»، «روانشناسی صنعتی سازمانی» و «روانشناسی تحولی» نیز به تازگی نوشته شده و جزء رشته های جدید هستند.رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی افزود: کمیته های تخصصی در سایر گراش های کارشناسی ارشد مانند روانشناسی شناختی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی کودکان با نیاز ویژه مشغول کار هستند.  وی افزود: امیدواریم تا آخر سال برنامه‌های ایجادی و بازنگری شده تصویب شوند تا بتوانیم از کنکور ۹۵ برنامه های جدید را اجرایی کنیم.

بازنگران در علوم انسانی چگونه در دولت احمدی نژاد با یکدیگر درگیر شدند

یکی از علت های تاخیر در روند بازنگری در علوم انسانی در دولت دوم محمود احمدی نژاد مسئله اختلافات فکری ای بود که روسای دو قطب اصلی بازنگری یعنی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مجری بازنگری در محتوا و پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با یکدیگر داشتند. اختلاف نظری که خود را در روزهای پایانی دولت محمود احمدی نژاد با درگیری لفظی شدید میان صدرالدین شریعتی رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و آیت اللهی رییس سابق پژوهشگاه بیش از پیش نشان داد. قضیه از این قرار بود که صدرالدین شریعتی در روزهای پایانی کارش در دانشگاه علامه طباطبایی، طی مصاحبه ای با روزنامه کیهان بخشی از اساتید را در مظان اتهام قرار داد و آنها را متوجه اتهامات اخلاقی کرد.

پس از آن حمید رضا آیت الهی در نامه ای سرگشاده به رسانه ها نوشت: «روزنامه کیهان در گفتگویی که چاپ کرد اتهام های متعددی را به تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی وارد کرد که امید است خدواند در روز قیامت انتقام این تهمت های ناروا و انگ هایی که از هتاکان به فرهیختگان برجسته جامعه اسلامی ما وارد شده است بگیرد.» او در نامه ی خود تاکید کرد:«اغلب مخالفان ایشان پاکترین، انقلابی ترین و متدین ترین  و فرهیخته ترین اعضای هیات علمی دانشگاه هستندروزنامه کیهان تعجب می شود که چگونه آقای شریعتی را استادی فرهیخته می داند. ایشان چه نظر جدیدی یا کار علمی بدیعی در علوم انسانی و حتی در علوم اسلامی کرده اند؟ تمامی اظهارات ایشان همانند سابقه منبری شان ایراد خطابه های بی محتوا است. تنها هنر ایشان -که برای بقای ایشان در این چند ساله مفید واقع شده است- آن است که به دروغ تمامی دانشگاهیان را افرادی سکولار (که بعید می دانم معنای آن را بتوانند توضیح دهند)، غرب زده و خطرناک جلوه دهند تا بتوانند خود را قهرمان مبارزه با غربزدگی و بی دینی جلوه دهند. خود در جلساتی شاهد بوده ام که قریب به اتفاق اعضای هیات علمی را افرادی غیر قابل اعتماد و دین گریز جلوه می دادند و حتی علوم انسانی دانشگاهی را جز غربزدگی نمی دانسته اند و به همین دلیل در این چند ساله سعی کرده اند که یکی یکی رشته های علوم انسانی ضروری برای کشور را حذف کنند.»

اما این لحن گزنده ی آیت اللهی از سوی شریعتی بی پاسخ نماند و او در پاسخ به نامه آیت الهی نوشت:این نامه در مراجع قضایی در حال پیگیری است. بنده جوابی به آن نمی‌دهم و ان‌شاءالله آقای آیت‌اللهی در صحن دادگاه در خصوص اتهاماتی که زده‌اند، پاسخ دهند.او در نامه خود اضافه کرد:«بنده قصد پاسخگویی به سخنان ایشان را ندارم زیرا خداوند در قرآن می‌فرماید «وقتی آدم‌های جاهل به آنها خطاب می‌کنند جز اینکه بگویند سلام ‌علیکم حرف دیگری ندارند». آقای آیت‌اللهی واقعا جاهل هستند و نفهمیدند چه مسائلی را مطرح کردند.»این بخش مهمی از واقعیت برنامه ریزی دولت احمدی نژاد برای بازنگری در علوم انسانی بود. برنامه ریزی که در آن دو قطب اصلی کار اینگونه از خجالت خود در آمدند.



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 27 تير 1394برچسب:, | 11:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |